Projektredovisning för renovering av
södra bron i Mångbergs fäbodar 2021
1.
Anläggningar inom området
Dammen i Mångbergs fäbodar och området
kring dammen sköts av Mångbergs och Holens fäbodlag. Dammen är sommartid en mycket
livligt frekventerad badplats, till stor del även av folk utifrån, dvs sådana
som inte har fritidsboende i Mångberg. Vandringsleden Siljansleden går förbi
dammen och över bron vid dammens södra ände. Motionsloppet Fäbodlunken går
också över bron.
Inom området finns nedanstående
anläggningar, varav flera kulturhistoriska, uppförda och/eller restaurerade av
fäbodlaget. Se även karta i Bilaga 1.1.
§ Dammbyggnad
med flodutskov, skibord och intag till sågränna. Dammen byggdes i sitt
nuvarande läge på 1860-talet. Tidigare hade en damm funnits ca 50 m längre
uppströms. Dammens flodutskov byggdes om 1974 och resterande dammdel 1977.
Vänster (väster) anslutningsdamm kompletterades med stödbank 2014. 2019
förstärktes dammens vänstra (västra) del och 2020 byggdes höger (öster)
anslutningsdamm om.
§ Vattendriven
såg. Sågen är från 1870-talet, var i drift till 1930-talet och restaurerades
1982-83. Sågränna och vattenhjul renoverades sedan på nytt 2012-13. Sågen
demonstrationskörs varje år.
§ Festplats
med majstång, dansbana, kiosk och pilkastningsstånd. Alla byggnaderna är
timrade.
§ Samlingslokal
(Mångbergsstugan) med tillhörande dusch-, bastu- och förrådsbyggnad.
Byggnaderna har övertagits från Sollerö IF och har renoverats av fäbodlaget för
stora kostnader.
Vid
dammens södra ände finns sedan gammalt en bro. Bron var från början en ren
träkonstruktion med ovanliggande träfackverk, men byggdes på 1950-talet om till
en stålbalksbro med trädäck, eftersom den gamla bron havererat i samband med en
timmertransport. Bron används numera bara för gång- och cykeltrafik, men är en
del av den gamla miljön kring dammen och mycket viktig för tillträde till
området vid dammen från större delen av fäboden. Bron har under senare år varit
i stort behov av renovering. Landfästena har underminerats och en kraftig
sprickbildning i det västra landfästet har gjort att en del av det landfästet
riskerat att falla ut i vattnet och upplaget för en av brobalkarna därmed
försvinna, vilket i sin tur skulle fått en del av bron att rasa. Även brobanans
trädäck och räcken behövde renoveras.
Södra bron före renovering. Det
spruckna västra landfästet till höger i bild.
3. Bidragsansökningar
Under
flera år sökte Mångbergs och Holens fäbodlag bidrag till renovering av bron på
olika håll och 2020-05-25 fick vi beskedet att vi beviljats bidrag ur Siljans
regleringsfond med 315 000 kr. Arbetet skulle vara slutredovisat senast
2021-09-30.
4. Planerade
åtgärder
Planerade
åtgärder var att båda de befintliga landfästena skulle gjutas in med ny betong.
Grundsulor skulle utföras av platsprefabricerade betongelement för att undvika
undervattensgjutning. Brons överbyggnad skulle demonteras inför betongarbetena.
Stålbalkarna skulle återanvändas, medan trädäcket och räckena skulle utföras av
nytt virke.
5. Genomförande
Den
befintliga bron revs 2021-03-25. Räckena demonterades och träfarbanan kunde
sedan i sin helhet dras iland med en skogstraktor.
Brobanan
dras iland i ett stycke med skogstraktor.
Stålbalkarna
demonterades sedan med hjälp av en grävmaskin.
Stålbalkarna frilagda. Demontering av
stålbalkarna med grävmaskin.
För att undvika undervattensgjutning för landfästena
utfördes grundsulor som platsprefabricerade betongelement.
De
platsprefabricerades grundsulorna utfördes till stor del genom ideellt arbete
under april.
Armeringskorgarna lyfts på plats. Gjutning
av grundsulor.
Montering av uppstickande armering. Avformat.
Den 17 maj påbörjades arbetet med montage av
grundsulorna. De befintliga landfästena visade sig då vara så dåliga att de måste schaktas bort och
utformningen av de nya landfästena modifieras till lådor utan botten som fylls
med friktionsmaterial.
Grundsulorna lyfts på plats. Finjustering
av grundsulorna.
Grundsulorna
lyftes på plats med grävmaskin, sedan de fraktats över till östra sidan. Botten
jämnades av till rätt nivå med makadam. Tyvärr var vattenföringen relativt hög,
varför grundsulorna fick grundläggas något högre än planerat.
Justering
och avvägning av botten för grundsulorna. Alla
grundsulorna utlagda.
När
alla grundsulorna lagts ut kunde formsättnings- och armeringsarbetet utföras.
Formsättning
västra landfästet påbörjad. Fortsatt
formsättning och armering västra landfästet.
Gjutning
av västra landfästet fick göras med betongpump från östra stranden, eftersom
vägbanken på västra sidan inte tålde lasten från en betongbil. Gjutningen
gjordes 1 juni.
Armering
västra landfästet. Observera balkupplagen. Gjutning
västra landfästet med pump från östra sidan.
Formrivning
av det västra landfästet utfördes genom ideellt arbete 5 juni.
Formrivning
västra landfästet genom ideellt arbete. Formsättning
östra landfästet.
Det
östra landfästet göts 14 juni med ränna.
Västra landfästet fyllt med sten och grus. Östra landfästet
klart för gjutning. |
Gjutning östra landfästet kunde göras med ränna. |
Även
formrivningen för östra landfästet utfördes genom ideellt arbete, vilket skedde
19 juni.
Landfästena
fylldes med sten och väggrus. Fiberduk lades mellan stenarna och gruset.
Östra landfästet avformat. |
Östra landfästet fyllt med sten.
Efter utläggning av fiberduk kompletterades med väggrus. |
5.4 Stålbalkar
De
två mellersta stålbalkarnas överflänsar visade sig vara rostskadade i anliggningsytorna
mot träöverbyggnaden. Balkarna förstärktes därför genom påsvetsning av
plattstål. Balkarna återmonterades sedan med den tidigare underflänsen uppåt
för att få en slät yta mot den nya överbyggnaden. Svetsförstärkningen medförde
dock att balkarna slog sig, vilket fick kompenseras genom urskärningar av
träöverbyggnadens undre lager.
Förstärkning stålbalkar med plattstål. Endast de två
mellersta balkarna var rostskadade.
Balkarna
rostskyddsmålades runt om.
Förstärkning balkar och gjutning östra
landfästet. Målning balkar.
Balkarna lyftes på plats med grävmaskin.
Montage balkar med grävmaskin. Balkupplag
i form av ursparningar i frontväggarna.
Balkarna ligger i ursparningar i landfästenas
frontväggar på glidlager av Robalon. Balkarna är även styrda i sidled med
Robalon vid underflänsarna och vinkelstål vid överkant liv.
Fjärde balken monteras. |
Balkarna ligger på glidlager av Robalon och är även styrda i
sidled med Robalon och vinkelstål. |
5.5 Träöverbyggnad
På stålbalkarna
utfördes en överbyggnad av tryckimpregnerat virke 2½”x 6” i två lager. Det
undre lagret tvärs balkarna och det övre lagret längs bron.
Montage träöverbyggnad påbörjad. |
Undre lagret nästan klart. |
Även övre lagret klart så när som på plankor på högkant vid
broändarna. |
Plankorna vid broändarna monterade och montage räckesstolpar
pågår. |
Räckesståndarna i form av 2 st
2½x5” fästes i plattstål svetsade i stålbalkarna. Plattstålen frästes in i den
ena regeln. Ståndarna monterades med ca 1 cm spel mot underlaget. |
Mellan stolpar och överliggare
monterades papp för att skydda ändträet. |
Montering överliggare och borrning för yttre stolpar. |
Färdig bro. |
5.6 Avslutande markarbeten
Arbetet
avslutades med att väggrus och matjord lades ut på östra sidan och väggrus på
en lång sträcka på västra sidan. Arbetet utfördes 5 juli och därmed var
projektet färdigställt.
Utläggning matjord på östra sidan. |
Matjorden krattad. |
Utläggning väggrus på östra sidan. |
Grusfyllningen klar och stenblock utlagda för att förhindra
biltrafik över bron. |
Färdig bro från uppströmssidans
högra strand. |
Färdig bro från uppströmssidans
vänstra strand. |
6. Invigning
Den färdiga
bron invigdes 18 juli med tal av fäbodlagets ordförande Mats Seyffarth,
bandklippning av Håkan Bond och Kjell Lindström och överlämnande av gåvor, bl a
en bromodell, till Håkan Bond.
Mats Seyffarth blåser en fanfar i näverluren och Håkan Bond har
fått saxen för att klippa bandet. |
Kjell Lindström och Håkan Bond hjälps åt att klippa bandet. |
7. Kostnader
Kostnaderna för renoveringen har uppgått till följande:
Anmälan vattenverksamhet
till Länsstyrelsen 1 660
kr
Trapps Gräv & Bygg AB.
Markarbeten, fyllningsmaterial och betongleveranser. 166 939 kr
Skoglunds Bygg AB.
Formsättning, armering och gjutning. Utförande överbyggnad. 340 789 kr
ES & CO AB.
Förstärkning och målning stålbalkar. 35
678 kr
Lindroths Trä AB. Leverans
tryckimpregnerat trä för överbyggnad. 33
176 kr
Vulk & Montage AB.
Robalon till balkupplag. 1 870
kr
Summa kostnad 580
112 kr
Utöver detta har över 400 tim ideellt arbete lagts ned. Se
Bilaga 1.3.
8. Finansiering
Projektet har till stor del finansierats
genom bygdemedel, som beviljats ur Siljans regleringsfond med
315 000 kr. Insamling av bidrag från medlemmar i Mångbergs och Holens
fäbodlag och från andra intresserade har inbringat drygt 125 000 kr.
Resterande medel har tagits ur fäbodlagets kassa. Ansökan om bidrag har även
gjorts till markägaren Sollerö Gemensamhetsskog/Sollerö Jordägare, men än så
länge utan resultat.
Kostnaden har kunnat hållas nere
genom sponsring av markentreprenören Trapps Gräv & Bygg AB,
byggentreprenören Skoglunds Bygg AB, betongleverantören Swerock AB,
fyllningsmaterialleverantören
Boggs Grus AB och smidesentreprenören ES&CO AB med totalt drygt 40 000
kr.
2021-09-12
för Mångbergs och
Holens fäbodlag
Håkan Bond
Bilagor Bilaga 1 Karta,
Bilaga 2 Ritningar